Tudtad, hogy ma van a menopauza világnapja?

 

Ma hozzávetőleg nyolcszázezer nő van változó korban…

Közel 60%-uk él állandó panasszal…

Ebből 40%-uk helyzete annyira súlyos, hogy orvosi segítségre van szükségük…

Ezek a számok azért elég sokkolók, nem igaz?

Pontosan ezért született meg ez a cikk. Mert beszélnünk kell róla. Ugyanis a nők egy része úgy szenved bizonyos panaszok miatt, mintha nem lenne megoldás a problémájukra.

Pedig van!

A menopauza világnapja 

A Nemzetközi Menopauza Társaság az Egészségügyi Világszervezet 1984. október 18-át jelölte meg a változókor, vagyis a menopauza világnapjának. Mindezt azzal a céllal, hogy felhívják a nők figyelmét az egészségükre és annak védelmére.

Ezzel egy olyan lépést tettek a társadalom felé, amelynek köszönhetően a menopauza már nem számít tabunak és végre nyíltan beszélhetünk róla.

 

Mi a menopauza?

 A petefészkek működésének fokozatos megszűnése, a női ciklus eltérése a megszokottól. Ennek során a hormonértékek változékonnyá válnak, majd az ösztrogénhormon termelődése teljesen leáll.

 Az ösztrogén hiánya az egész szervezetre kihat – fizikailag és lelkileg egyaránt.

 Mikor és hogyan jelentkeznek a „tünetek”? 

A testben és a lélekben egyaránt változások állnak be, amikor eléred a változókor küszöbét. Jellemzően 40 éves kor felett tapasztalhatók az első jelek, amikor a menstruáció kimarad, rendszertelenné válik – ez a folyamat eltarthat egy-két évig, de akár sok éven keresztül is.


Ezzel szinte egyidejűleg jelentkeznek a pszichés zavarok:

  • Éjszakai és nappali hőhullámok
  • Idegesség, hangulatingadozás, depresszió
  • Alvászavar
  • Gyengeség
  • Csökkenő nemi vágy
  • Motiváció hiánya

Nem egyszerű időszak ez nekünk, nőknek, hiszen teljesen felborul a mindennapi életünk. Már te is tapasztalod, ugye? A hangulatingadozás következtében a környezetedben élők is erősen megérzik ezt a folyamatot? Emiatt akár a családi harmónia biztonsága is veszélybe kerülhet…? Jelentősen lecsökkent a munkahelyi teljesítményed, emiatt még többet stresszelsz? Az állandó izzadás miatt szinte mindig kell váltásruhát magaddal cipelned?

Őszintén, ez senkinek sem jó…

Ugyanakkor még néhány szervi tünettel is meg kell birkóznunk:

  • Vizelettartási problémák
  • Hüvelyszárazság
  • Hajhullás
  • Sérvképződés
  • Fejfájás, migrén

Mindannyian másként éljük meg ezt a helyzetet. Minden változókorba lépő nő másképpen működik – te, én és mindenki más. Tehát rendkívül lényeges a megfelelő kezelés kiválasztása – hogy a fennálló kockázatok mellett ­–, a menopauza által kiváltott ösztrogénhiány okán minimalizálni kell annak eshetőségét, hogy súlyosabb betegségek alakuljanak ki.

Minderre számos laboratóriumi vizsgálat áll a rendelkezésedre. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a szűrővizsgálatok mennyire fontosak! Ne félj konzultálni egy orvossal! Ez nem azt jelenti, hogy baj van veled, vagy hogy más vagy…

Vagyis, de!

Más vagy, mert te SZÁNSZ IDŐT AZ EGÉSZSÉGEDRE!

Ez a nem mindegy…

Milyen laborvizsgálatok létzenek a menopauza kivizsgálására? 

  • Csontsűrűség laborvizsgálata
  • Vérkép
  • Női változókor laborvizsgálata: TSH, FSH, LH, ösztradiol
  • Pajzsmirigy-funkciók laborvizsgálata: szabad T4 és TSH
  • Hajhullás okainak laborvizsgálata
  • Májfunkció laborvizsgálat
  • Vesefunkció laborvizsgálata

Ezek a vizsgálatok érted vannak! Azért, hogy a változó korban is teljes életet élhess! A saját egészséged a te felelősséged.

Így tedd még könnyebbé önmagad számára ezt az időszakot 

Fontos, hogy a változó kort nem szabad úgy megélni, mint egy betegséget. Nem jelenti azt, hogy a nőiességed eltűnőben van… Te mindig, minden körülmények között NŐ MARADSZ!

Ahogy én is…

Ahogy mi mindannyian…

Ha elhagyod magadat, az sokkal nagyobb károkat tud okozni, mintha úgy tekintenél rá, mint egy életmódváltásra. Sokat segít, ha tudatosan változtatod meg a gondolkodásodat és a hozzáállásodat.

Íme 5 tipp, hogyan változtasd meg az életmódodat!

  1. Az egészséges táplálkozás nagyon fontos ebben az életszakaszban. A halakban található Ómega3-zsírsavaknak köszönhetően csökken a koleszterinszint, ezzel a szívinfarktus kialakulásának lehetősége is.

 

  1. Ugyanúgy megtalálható az Ómega3-zsírsav az olajos magvakban is. Sőt, ezek még E-vitaminban is gazdagok, amely segít a hüvelyszárazság ellen, nem utolsósorban egészségessé varázsolja a bőrt és a hajat.

 

  1. Rendszeres zöldségfogyasztással visszaszoríthatod a hőhullámok gyakoriságát.

 

  1. A gyümölcsök szintén tökéletesen a hőhullámok kezelésére, azonban a vizelettartási problémákat is megelőzhetik. Persze nem mindegy, milyen gyümölcsöt fogyasztasz, hiszen a magas víztartalmú fajták, mint a barack vagy a dinnye, hozzájárulhatnak a folyamatos vizelési ingerhez.

 

  1. A mozgást is célszerű beiktatni a mindennapjaidba. Rengeteget segít a menopauza negatív tüneteinek enyhítésében, továbbá hozzájárul az anyagcsere megfelelő működéséhez és a csontozat erősségének fenntartásához.

Mi az, amit jobb elkerülni a változó kor beköszöntével? 

Sajnos a cukor nemcsak a testsúlyodat növeli, de az izzadást és a hőhullámok gyakoriságát is fokozza. Az alkohol, a koffein vagy a koffeintartalmú italok fogyasztása útját állja annak, hogy a rengeteg hasznos ásványi anyagok és a kalcium beépüljön a szervezetedbe. Ezeket mindenképp érdemes elkerülni.

Ugyanakkor nem árt beszélni az intimegészségről sem! A menopauza idején az ösztrogénszint lecsökkenése miatt a bőr és az izmok veszítenek rugalmasságukból. Pontosan! A hüvely és a kismedence izomzata is!

Mivel sokkal gyengébbek lesznek, ezért tapasztal annyi nő vizeletcsepegést és vizelettartási problémákat.

Szóval mit kerülj azt?

Azt, hogy figyelmen kívül hagyod a gátizomzatodat…

A Kegel8- és a TensCare-készülékekkel [link a készülékekre: már néhány héten belül sikereket lehet elérni a gátizomzat fejlődését illetően. Így a változó kor sokkal elviselhetőbbé és kiegyensúlyozottabbá válhat.